Гальмування – усвідомлене зниження швидкості транспортного засобу до зупинки. Залежно від дорожніх умов, швидкості автомобіля, обставин водій сам обирає спосіб, як зупинити авто. Розглянемо як правильно гальмувати на МКПП.
Експлуатація автомобіля на механіці може здаватися складною, але лише на перший погляд. Особливості управління автомобілем під час навчання на права категорії В або інші категорії, навички та адаптація до перемикання швидкостей дозволяють освоїти транспорт незалежно від того, яка коробка може використовуватися.
Одним із позитивних факторів водіння на механіці є можливість використання різних технік гальмування. Залежно від умов, у яких виявляється водій, необхідно чітко розуміти, яка саме дія необхідна для безпечного руху та зупинки, наприклад, як правильно гальмувати на механіці на світлофорі, на спуску, поворотах, при щільному потоці і як продовжувати рух після цього.
Що повинен пам’ятати водій на МКПП при гальмуванні:
А також пора року досить впливає на вибір, як гальмувати на автомобілі з механічною коробкою передач. Зимовий час зобов’язує до м’якого та плавного керування, збільшення вдвічі безпечної дистанції та меншої швидкості.
Зв'язуєтесь з менеджером автошколи
Початок теоретичних занять
Готуємося до практичних занять
Підбір інструктора з водіння
Підготовка до фінального іспиту
Іспит у «Сервісному центрі»
Гальмувати на механіці, щоб не заглохнути, на початкових етапах водіння досить важко. Необхідно виконувати певний порядок дій, що дозволяє не вдаватися до повного вимкнення двигуна. Можна розділити зниження швидкості та зупинку на три способи, два з яких прирівнюються до базового гальмування.
Перший спосіб – гальмування двигуном. Він вважається корисною навичкою та використовується при гальмуванні на тривалих відстанях та важких умовах.
Застосовується воно плавним відпусканням педалі газу, без уввімкнення зчеплення та вимкнення передачі. Автомобіль знижує швидкість за рахунок падіння обертів, після яких необхідно також включати знижену передачу. Швидкості перемикаються поступово, не перестрибуючи через одну.
Комбіноване гальмування. Це використання першої техніки та педалі гальма. При виконанні даного способу плавно відпускається газ, плавно посилюємо дію на педаль гальма, знижуючи швидкість автотранспорту. При гасінні швидкості перемикаємо на знижену передачу і перед зупинкою машини натискаємо до упору зчеплення паралельно з плавним гальмом. Після повної зупинки ставимо нейтральну передачу та прибираємо ногу з педалі зчеплення.
Екстрене гальмування. Цей метод використовується в критичних ситуаціях і не застосовується у звичайних міських та штатних ситуаціях. Він має на увазі не просто натискання на гальмо, а послідовну серію точних рухів. Заблоковані колеса при різкому вичавленні педалі може спровокувати занесення, а тому, виконується послідовність: легке натискання гальма для початкового зусилля, а після її повним посиленням, для блокування коліс. Послаблюємо зусилля, знімаючи блок і знову вичавлюємо гальмо. Повторюється до зупинки автомобіля. Перевагою такого гальмування є можливість контролю зниження швидкості та уникнення заносу.
Взимку покриття на дорозі зазнає зледеніння, внаслідок чого багато водіїв не враховують цей фактор і можуть не справлятися з безпечним гальмуванням. Для водіння взимку слід відмовитися від агресивної їзди, починати рух, знижувати швидкість, кермувати слід плавніше, особливо якщо це стосується льоду.
Гальмування на слизькій дорозі робиться без різкого зусилля на гальма, інакше є ризик занесення автомобіля. Автотранспорт може бути оснащений системою ABS, що може не дозволити автомобілю повністю заблокувати колеса під час різких дій. Однак навіть якщо гальмувати на авто з АБС, немає жодних гарантій, що ваше гальмування буде швидким.
Тому використовується комбіноване гальмування з короткими та нетривалими натисканнями на педаль гальма незалежно від додаткового обладнання безпеки транспорту.
Одним із високих рівнів небезпеки під час ожеледиці є перехрестя, тому, під’їжджаючи до нього, знижуйте швидкість заздалегідь. При дозволеному сигналі світлофора відмовтеся від різкого старту, адже такі умови можуть змусити автомобіль опинитися в небезпечній ситуації – від пробуксування коліс до втрати керування.
Повороти – специфічні ділянки дороги, що потребують ґрунтовних навичок автомобіліста. Перше, що потрібно пам’ятати, гальмувати на механіці перед поворотом слід заздалегідь. Це дозволяє машині плавно увійти в поворот і не втратити контроль за керуванням транспортного засобу. Швидкість при проходженні повороту не повинна змінюватися, її слід підтримувати під час руху – переносячи ногу з педалі гальма на газ і плавно додаючи оберти зберігається загальна швидкість руху. Однак, якщо швидкість не підходить для проходження повороту, натискати на педаль гальма потрібно кількома короткочасними натисканнями.
На поворотах в жодному разі не можна вичавлювати зчеплення і рухатися на нейтральній передачі, інакше будуть невтішні наслідки, як виліт зі смуги руху.